söndag 12 april 2009

Cykelhjälm

Är det inte så många föräldrar som tycker det är en god idé att använda cykelhjälm?

Jag förstår inte hur folk kan låta sin tre-fyra åriga barn cykla utan hjälm och dessutom gå bredvid och le!!!!

Mina barn kommer behöva använda hjälm så länge lagen säger så (det inte finns inte någon anledning att ge efter för det finns dessutom en lag på det) eller så cyklar man inte. Så är det bara.
Jag skulle aldrig kunna drömma om att ge mig ut med mina små barn UTAN hjälm?!
Vi borde väl uppmundta våra barn att tycka det är coolt MED hjälm ist för att säga åt dom att det inte är coolt med hjälm!

*suck*

Vilket liv vi ger våra barn och vilket samhälle...

-J

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja gör man det till en självklarhet med hjälm, och är konsekvent så ger man barnen förhoppningsvis en så stark självkänsla att de vågar använda cykelhjälm även efter att de fyllt 15. Själv anser jag att så länge som de vuxna i familjen har hjälm när de cyklar så kan man kräva att ens barn har det oavsett ålder.

Åsa

Biker sa...

Vad kan hända när en treåring cyklar i snigelfart och en förälder går bredvid?Ingenting kan hända så varför bli upprörd? Cykelhjälm är ett bra skydd när det behövs men när den inte behövs ska den inte användas i tid och otid bara för att man ska vara politiskt korrekt.

Mirme sa...

Nej varför i hela världen vara politiskt korrekt, så onödigt! Den största risken är ju ändå att barnen skrapar knäna så därför har jag köpt två cykelhjälmar i stl XXXL, en att ha på vardera knäet på barnet, jättepraktiskt!

Då behöver jag ju dessutom inte utsätta mig för risken att jag inte följer lagen, för mitt barn har ju hjälm, tycker det är självklart att man skall lära barnen från de är små hur man utnyttjar alla lagens små kryphål.

Och det här med att man bör lära dem goda vanor från de är små, det är bara trams. Jag låter min bebis suga på en karamell när han är ledsen, då blir han genast glad igen. Det betyder ju inte att han alltid ska få äta godis sen, så fort han får tänder kommer vi ju att införa lördagsgodis!

Mirme sa...

hjälmarna är ju i XXXS menar jag!